Puls Biznesu o ENATA BREAD: w ciągu kilku lat 100 lokali


Nie w 2023 roku, ale już w 2021 roku, grupa ENATA BREAD (zarządzająca markami Gorąco Polecam Piekarnia i Bakery) zrealizuje zapowiadany na łamach Pulsu Biznesu plan rozwoju sieci. Do osiągnięcia obiecywanych 50 lokali piekarniczych brakuje zaledwie kilku. Każdego miesiąca – pomimo niesprzyjających warunków związanych z pandemią – otwierane są kolejne. Tymczasem, do zarządu grupy kierowanego przez Bartłomieja Rychcika dołączył Marcin Jaszczuk, finansista z bogatym 15-letnim doświadczeniem, były wiceprezes zarządu Alior Bank, który objął także udziały w spółce.

W maju 2020 roku na łamach Pulsu Biznesu prezes ENATA BREAD Bartłomiej Rychcik zapowiedział: 50 lokali i wzrost zatrudnienia do 300 pracowników. Dziś już wiadomo, że plan zostanie wykonany z 2-letnim wyprzedzeniem. Sieć rozwija się przede wszystkim w Warszawie (nowe lokale powstały m.in. przy Alejach Jerozolimskich, Nałęczowskiej i Chmielnej). W okresie wakacyjnym grupa otworzy kolejne cztery lokale. W sierpniu rozpocznie też obiecywaną ekspansję we Wrocławiu. Pod koniec roku grupa będzie dysponować 50 lokalami w Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Krakowie i Wrocławiu.

Dynamiczny rozwój w czasie pandemii i ogromny potencjał rynku (Polska zajmuje 6. pozycję pod względem konsumpcji pieczywa w Europie co stanowi 7% wolumenu zjadanego na kontynencie) pozwala zarządzającym grupą ENATA BREAD na nakreślenie nowych planów: 100 lokali w perspektywie 2-3 lat i wzrost zatrudnienia o 100% (do 600 pracowników). Grupa stawia nie tylko na lokale własne – na bieżąco nawiązuje też współpracę z kolejnymi franczyzobiorcami oraz ajentami, dla których przygotowała bardzo atrakcyjny program partnerski.

Do zarządu grupy, jako członek zarządu, dołączył Marcin Jaszczuk, były wiceprezes Alior Bank, gdzie odpowiadał m.in. za rozwój produktu, kanału sprzedaży detalicznej, obszaru consumer finance, innowacji (w tym funduszu CVC RBL_VC). Przed dołączeniem do Alior Bank pracował w PZU, jako Dyrektor Inwestycyjny, a później jako dyrektor Biura Rozwoju Biznesu, gdzie odpowiadał za obszar fuzji i przejęć oraz za współpracę z instytucjami finansowymi z Grupy PZU. W latach 2008-2014 związany był z firmą doradczą Saski Partners, gdzie jako Vice President zrealizował szereg transakcji typu M&A w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W swojej karierze zawodowej współpracował również z JP Morgan w Londynie oraz Deloitte. Jaszczuk objął także mniejszościowe udziały w ENATA BREAD.

„To zaskakujący transfer z bankowości do branży piekarniczej, który bardzo mnie cieszy. Dla ENATA BREAD oznacza profesjonalizację w obszarze finansów i innowacji. Marcin ma za sobą udaną współpracę z firmami technologicznymi i fintechami w ramach rozwoju aplikacji mobilnych i lojalnościowych. Odpowiadał także za rozwój pionierskiej platformy Bancovo. Będziemy chcieli wykorzystać te doświadczenia” – mówi Bartłomiej Rychcik, prezes ENATA BREAD.

„Współpraca z ENATA BREAD nie jest może oczywistym wyborem po latach spędzonych w instytucjach finansowych ale ogromny potencjał branży, wizja Bartłomieja Rychcika dotycząca dalszego rozwoju firmy oraz jego profesjonalizm zdecydowały o moim przystąpieniu do projektu i realizacji wspólnych planów związanych z dynamiczną ekspansją sieci Gorąco Polecam Piekarnia i Bakery” – mówi Marcin Jaszczuk, nowy członek zarządu ENATA BREAD.

Początek pandemii spowodował spadek przychodów grupy – w krytycznym momencie nawet do 90 procent. „Chcemy wykorzystać ten czas na pójście do przodu, zainwestować w nowe lokale, zwiększyć zatrudnienie, wyjść z kryzysu silniejsi” – zapowiadał wtedy Rychcik. Dziś przychody ENATA BREAD wracają do poziomów sprzed pandemii. Oprócz zwiększenia liczby lokali grupa zmienia ich specyfikę – w kierunku piekarni conveniance (np. w lokalach Gorąco Polecam Piekarnia pojawiły się Regały Smakosza z produktami komplementarnymi – ekologicznymi wyrobami mięsnymi, mlecznymi i przetworami od polskich rolników). Grupa jeszcze mocniej postawiła na pieczywo i zadbała o produkty clean label wymieniając 50% asortymentu.

ENATA BREAD póki co rozwija się z własnych środków. W dłuższej perspektywie zarządzający grupą nie wykluczają pozyskania większego kapitału poprzez giełdę lub od inwestorów (branżowych lub finansowych).

„Branża została mocno dotknięta sytuacją pandemiczną, z drugiej strony sytuacja kryzysowa otworzyła masę nowych opcji i możliwości, które chcielibyśmy wykorzystać w celu budowania silnej grupy piekarniczej. Bieżące skonsolidowane wyniki finansowe pozwalają optymistycznie patrzeć na przepływy finansowe, które sfinansują dalszy rozwój sieci, przy jednoczesnym wsparciu ze strony kapitału dłużnego – dodał Jaszczuk.

Artykuł o ENATA BREAD w Pulsie Biznesu: https://bit.ly/3xA9eXU